Název projektu: Modularizace a modernizace studijního programu počáteční
přípravy učitele fyziky
Předpokládané datum zahájení projektu: 01.01.2011
Předpokládané datum ukončení projektu: 31.12.2013
Předpokládaná doba trvání projektu v měsících: 36,0
Zkrácený název projektu: MOFYZ
Studenti učitelství fyziky mají ve studijních plánech předměty studijního
oboru Fyzika, které jsou společné i pro studenty odborného, neučitelského
studia. K tomuto přístupu došlo v období rozdělení studia na studium
bakalářské a navazující magisterské. Stávající předměty tedy nejsou
koncipovány s ohledem na vzdělávací potřeby studenta učitelství fyziky na základních a
středních školách. Studium učitelství je dvouoborové, tudíž studentům se
podstatně zvětšil obsah studovaných předmětů jejich aprobace. Časová
dotace je rovněž příliš vysoká. Tradiční předmětový přístup vzhledem ke
kreditnímu systému není optimální. Proto považujeme za zásadní provést
modularizaci současného studijního plánu. V současnosti je provedena
modularizace profesní složky přípravy učitele, takže tato modularizace
odborné složky bude logicky navazovat. V tomto projektu bude vytvořen
systém 10 povinných modulů, zahrnujících jak teorii, tak i semináře a
praktická cvičení, v nichž dojde k obsahovým inovacím.
Nabídka nově vytvořených 10 modulů napomůže řešit vzdělávací potřeby
studentů učitelství fyziky
a požadavky trhu práce - zejména škol, které poukazují na stále
nedostačující nabídku kombinované formy studia učitelství fyziky na
přírodovědecké fakultě. S využitím modulů a jejich studijních opor budou
mít možnost získat aprobaci k vyučování fyzice v kombinovaném studiu.
Tento modulární přístup umožní i neaprobovaným učitelům fyziky doplnit si
kvalifikaci. Stejně tak umožní učitelům s aprobací pro základní školy
získat aprobaci pro střední školy.
Cílem je provést modernizaci v následujících oblastech:
Cíle v oblasti modernizace strukturální:
- Vytvořit optimální strukturu povinných modulů;
- Definovat moduly na vstupu, jádrem a výstupem;
- Vytvořit přesný popis modulů dle jednotného schématu;
- Zahrnout do modulů přednášky, semináře, cvičení;
- Vytvořit návrh optimální posloupnosti modulů a návaznosti na
existující moduly profesní přípravy;
- Rozšířit akreditaci studijního oboru učitelství fyziky v prezenční
formě o formu kombinovanou.
Cíle v oblasti modernizace obsahové:
- Vytvořit 10 povinných modulů pro studenty učitelství fyziky;
- Vytvořit tyto moduly na základě existujících a akreditovaných
předmětů, inovovat jejich obsah
v souladu se soudobými vědeckými poznatky a potřebami budoucích učitelů
fyziky;
- Modernizovat obsah přednášek, seminářů a cvičení v modulech;
- Vytvořit studijní opory;
- Vytvořit databanku nově vytvořených modulů odborné složky počáteční
přípravy učitele fyziky a již existujících modulů profesní složky;
- Vytvořit databanku modulů pro rozšiřující studium (pro učitele
s nedostatečnou kvalifikací).
Cíle v oblasti modernizace procesu výuky:
- Inovovat vysokoškolskou výuku studentů učitelství fyziky v oblasti
obsahu i metod výuky a hodnocení studentů;
- Vytvořit elektronický soubor testových úloh pro zkoušky studentů
učitelství fyziky s vyhodnocením prostřednictvím ICT a vytvořit
potřebný software;
- Navrhnout model pro hodnocení studentů v nově vytvořených modulech
s využitím netradičních metod hodnocení;
- Vytvořit metodického průvodce pro vysokoškolské učitele;
- Spolupracovat se zahraničními pracovišti.
Cíle v oblasti modernizace prostředků výuky:
- Vytvořit efektivní komunikační kanály mezi studenty a vyučujícími
prostřednictvím inovace stávajícího systému.
Primární přínos pro cílové skupiny lze spatřovat v tom, že studentům
učitelství fyziky se modularizací studijního plánu zjednoduší orientace
v tomto plánu a studenti výběr modulů budou provádět
v souladu se svými možnostmi a schopnostmi. V modulu budou těsně navazovat
teorie, semináře
a laboratorní cvičení. Během semestru bude student koncentrovat pozornost
na studium jednoho modulu a ne několika odlišných předmětů jako doposud.
Sníží se časová náročnost pro studenty v důsledku optimalizace pomocí
vytvořených modulů.
Vytvořené popisy modulů dle jednotné struktury vymezí přesněji obsah
modulů a požadavky na jeho ukončení, což usnadní studentům přípravu na
výuku. Vysokoškolským studentům se zkvalitní výuka využíváním inovativních
přístupů s využitím moderních výukových metod a alternativních způsobů
hodnocení v modulech včetně ICT. Vytvořené studijní podpory k jednotlivým
modulům představují velmi důležitou podporu studia. Studentům učitelství
fyziky se zefektivní příprava na budoucí povolání zvýšením oborově
didaktických a odborných kompetencí. Lze očekávat snížení neúspěšnosti
studentů ve studiu učitelství fyziky. Studentská portfolia, vytvořená
v průběhu studia jako jedna z možností alternativního způsobu hodnocení
studenta v modulu, budou využitelná i ve výběrových řízeních při získávání
pozic na trhu práce. Při výuce se budoucí učitelé seznámí zároveň
s moderními didaktickými metodami a vzdělávacími technologiemi, stejně tak
jako s moderními učebními pomůckami a přístroji pro výuku fyziky.
Předpokládá se i sekundární efekt na cílové skupiny v řadách
vysokoškolských učitelů, jimž moduly pomohou k přesnější metodické
přípravě obsahu vysokoškolské výuky, učiva, psaní srozumitelných a
názorných výukových textů.
Inovativnost projektu má dosah v oblasti strukturální, obsahové,
procesuální a materiální. Především jde o modularizaci odborné složky
počáteční přípravy učitelů fyziky a její organické propojení s již
provedenou modularizací profesní složky přípravy. Nově vytvořené moduly
obsahově budou inovované vzhledem k stávajícím předmětům studijního plánu
v souladu s poznatky fyziky jako vědy
a v souladu se vzdělávacími potřebami budoucího učitele fyziky. Inovativní
je dále implementace moderních didaktických metod výuky a netradičních
způsobů hodnocení studenta (e-portfolio, testy s využitím ICT). V modulech
je maximálně využito ICT a moderních výukových prostředků. Moduly zahrnují
v maximální míře interaktivní výuky s podporou ICT. Přidanou hodnotou
projektu je kvalitnější počáteční vzdělání učitelů fyziky, vytvoření
nových podpůrných materiálů pro studenty a možnost otevření kombinované
formy studia učitelství fyziky. Vytvářené odborné a odborně didaktické
kompetence usnadní využitelnost absolventa na trhu práce. Za přídavnou
hodnotu lze také považovat snížení počtu neúspěšných studentů učitelství
fyziky a zvýšení zájmu o toto studium.
Číslo aktivity: 01 Projektování modulů
Realizace aktivity:
Klíčovou aktivitou, vztahující se k cíli modularizace, inovaci a
modernizaci odborné složky počáteční přípravy učitelů fyziky v bakalářském
a navazujícím magisterském studiu je vytvoření 10 nových modulů. Vytvořené
moduly jsou nazvány následně: Mechanika a akustika, Molekulová fyzika a
termodynamika, Elektřina a magnetismus, Optika, Teorie relativity a
astronomie, Atomová a jaderná fyzika a fyzika pevných látek, Základy
moderní fyziky, Integrovaný kurz fyziky, Didaktika fyziky, Školní pokusy
ve vyučování fyzice.
V rámci této klíčové aktivity jsou definovány následující kroky:
- Vytvořit funkční strukturu modulů a formulář modulů.
- Navrhnout obsah 10 modulů.
- Prostudovat zahraniční literaturu.
- Vytvořit webové stránky projektu.
- Vytvořit návrh optimální posloupnosti modulů a návaznosti na
existující moduly profesní přípravy. Připravit akreditaci pro
rozšíření studijního oboru učitelství fyziky v prezenční formě
o formu kombinovanou.
Výstupy aktivity:
- Soubor formulářů pro 10 modulů, definovaných délkou, kódem, počtem
kreditů, anotací, předpokládanými výsledky, obsahem, doporučenými
postupy výuky, hodnocením výsledků
v tištěné (30 ks) a elektronické verzi (umístění na webové stránky
projektu).
- Funkční webové stránky projektu.
- Nákup odborné literatury.
- Studijní plán tvořený moduly.
- Podklady pro akreditaci kombinované formy studia.
Číslo aktivity: 02 Tvorba modulů a studijních opor
Realizace aktivity:
V rámci této klíčové aktivity jsou definovány následující kroky:
- Vytvořit 10 povinných modulů pro studenty učitelství fyziky.
- Vytvořit tyto moduly na základě existujících a akreditovaných
předmětů, vhodně je propojit do modulů, inovovat jejich obsah
v souladu se soudobými vědeckými poznatky a vzdělávacími potřebami
budoucích učitelů fyziky.
- Modernizovat obsah přednášek, seminářů a cvičení v jednotlivých
modulech.
- Vytvořit studijní opory pro 10 modulů a prezentovat je v podobě
tištěné a elektronické.
- Vytvořit databanku nově vytvořených modulů odborné složky počáteční
přípravy učitele fyziky a existující profesní složky.
- Vytvořit databanku modulů pro rozšiřující studium (pro učitele
s nedostatečnou kvalifikací).
Výstupy aktivity:
- 10 studijních opor (pro každý modul v rozsahu 80-100s) - budou
publikovány v tištěné formě (v malém nákladu 30 ks).
- Umístění těchto materiálů v plném rozsahu na webové stránky projektu -
budou k dispozici v plném rozsahu nejen studentům PřF UP, ale
i studentům na ostatních fakultách připravujících učitele v prezenční
i kombinované formě studia a učitelům fyziky na základních a středních
školách k jejich dalšímu vzdělávání.
- Databanka modulů.
Číslo aktivity: 03 Recenze a tisk studijních opor
Realizace aktivity:
- V rámci této klíčové aktivity jsou definovány následující kroky:
- Spolupráce s recenzenty.
- Oponentura obsahu studijních opor.
- Příprava materiálů do tisku.
- Tisk studijních opor ve Vydavatelství UP.
- Recenze a tisk 10 studijních opor.
Výstupy aktivity:
- Studijní opory v tištěné a elektronické verzi (10):
- Mechanika a akustika
- Molekulová fyzika a termodynamika
- Elektřina a magnetismus
- Optika
- Teorie relativity a astronomie
- Atomová a jaderná fyzika a fyzika pevných látek
- Základy moderní fyziky
- Integrovaný kurz fyziky
- Didaktika fyziky
- Školní pokusy ve vyučování fyzice
Číslo aktivity: 04 Modernizace prostředků výuky
Realizace aktivity:
- Inovovat software, zejména pro multimediální prezentace.
- Zakoupit některé multimediální učebnice fyziky pro základní a střední
školy pro výukové účely.
Výstup aktivity:
- Funkční vybavení výukových prostor a laboratoří pro výuku studentů
Číslo aktivity: 05 Modernizace procesu výuky
Realizace aktivity:
Ke klíčovým aktivitám náleží i modernizace didaktických metod a jejich
realizace při výuce modulů.
V rámci této klíčové aktivity jsou definovány následující kroky:
- Inovovat vysokoškolskou výuku studentů učitelství fyziky v oblasti
obsahu i metod výuky a hodnocení studentů.
- Vytvořit metodického průvodce pro vysokoškolské učitele.
- Spolupracovat se zahraničními pracovišti (Furman university, USA).
Výstupy aktivity:
- Výuka studentů v modulech.
- Získat zkušenosti s výukou na zahraničních vysokoškolských
pracovištích.
- Metodický průvodce moderními didaktickými metodami výuky pro
vysokoškolské učitele.
- Výuka studentů s využitím modulů.
Číslo aktivity: 06 Hodnocení účastníků, evaluace modulů
Realizace aktivity:
V rámci této klíčové aktivity jsou definovány následující kroky:
- Vytvořit elektronický soubor testových úloh pro zkoušky studentů
učitelství fyziky s vyhodnocením prostřednictvím ICT a vytvořit
potřebný software.
- Navrhnout model pro hodnocení studentů v nově vytvořených modulech
s využitím netradičních metod hodnocení (např. elektronické portfolio,
certifikát).
- Využít soubory při ukončování modulů.
- Vyhodnotit úspěšnost modulů.
Výstupy aktivity:
- Evaluace modulů vnějším evaluátorem.
- Elektronický soubor testových úloh pro studenty pro ukončování
jednotlivých modulů.
- Číslo aktivity: 07 Diseminace výsledků projektů
Realizace aktivity:
- Publikace výsledků projektů v časopisech.
- Pravidelná aktualizace webových stránek.
- Komunikace s ostatními institucemi vzdělávajícími učitele fyziky u nás
a v zahraničí.
- Komunikace se školskými úřady a institucemi.
Výstupy aktivity:
- Webové stránky projektu.
- 5 článků v domácím a zahraničním tisku.